Coma todos os anos encárganme da visión filosófica do
tema do Ciclo de Conferencias que organiza todos os anos o IES. Neste caso
deron coa miña debilidade. O cine é unha das ferramentas básicas na miña
actividade docente hai moitos anos. Así coa escusa da preparación da miña
charla tentarei ir explicando como traballo na aula con esta ferramenta, de
forma que estas entradas poidan ser un anteproxecto de esa charla que virá.
Filosofía e ciencia ficción
Basicamente, a filosofía, é o intento de dar resposta
ás preguntas que se formula o ser humano, tales como “que é o universo”, “cal é
a natureza da realidade”, “a posibilidade de acceso ao coñecemento”, “o sentido
da vida”. Todas estas preguntas e moitas outras teñen cabida na especulación
filosófica, co único límite da racionalidade e a exclusión de xustificacións
dogmáticas.
Os mundos narrativos teñen como fondo o mundo que
asumimos como real e as súas leis deséñanse a partir da comprensión que temos
do mundo real. Así, a narración de ficción constrúe mundos análogos ao universo
real que permiten comprender mellor a estrutura da realidade e mesmo mostran
aspectos desta que doutra forma permanecerían en penumbra. A ciencia ficción
tense ocupado dos interrogantes metafísicos tratándoos cunha amplitude,
liberdade e imaxinación que non pode permitirse a racionalidade filosófica.
Na ficción, a verdade asoma a través da fábula, como
unha metáfora da realidade, de forma que podemos propoñer cuestións que
transcenden a propia realidade. Todo traballo de ficción instala o espectador
dentro dun novo sistema de realidade, con novas posibilidades, como se fose un
viaxeiro a un novo mundo. O mundo de ficción ten o seu propio sistema de
coñecementos, crenzas, soños e alucinacións que actúa coma un mundo de segundo
orde para o espectador o que lle permite crear novas forma de enfrontar o mundo
real.
Escritores como P. K. Dick ou Asimov deron lugar a
obras (literarias e cinematográficas) nas que temas como “o sentido da vida
humana” ou “a posibilidade de vivir nun mundo irreal” son o tema principal.
Entre outros sirvan como exemplo: Dark City (1998) dirixida
por Alex Proyas e Desafío Total. (1990) dirixida por Paul
Verhoeven. Solaris (1972) dirixida por Andrei Tarkovsky, xiran
fundamentalmente ao redor de como se pode establecer un criterio de certeza
para os nosos contidos mentais e sobre o criterio de realidade. Blade
Runner (1982) dirixida por Ridley Scott, I.A 2001
dirixida por Steven Spielberg. ou O Home Bicentenario 1999 dirixida por Chris
Columbus. Fundamentalmente tratan sobre a definición do ser humano e o sentido
da súa vida.
No hay comentarios:
Publicar un comentario